גלגל התנופה – מטוב למצוין, ולאורך זמן.
הצלחה והאנשים המובילים אותה – על מחקרי המינוף והצמיחה.
"גלגל התנופה" – מטוב למצוין הינה סדרת מחקרים אקדמאים, בהובלתו של ג'ים קולינס (השוואה ובחינה של 1435 חברות) שעיקרים הבנה וזיהוי חברות וארגונים שביצעו את קפיצת המדרגה מטוב למצוין וצלחו בשמירה על המעמד. הממצאים יצאו לאור בסדרה של 3 ספרים רבי מכר, שיצרו יחדיו מתודה סדורה המאפשרת יצירת שינוי וצמיחה, גם בהיבט הארגוני/חברתי וגם בהיבט האישי/פרסונלי.
1994- לנצח נבנו – המחקר:
בשנת 1994 ג'יימס קולינס וג'רי פוראס מיועצי הניהול המבוקשים ביותר בארה"ב, חברי סגל של בית הספר למינהל עסקים באוניברסיטת סטנפורד מבססים את ספרם "לנצח נבנו" על מחקר אקדמי בן 6 שנים.
18 חברות מופת וחזון נבחרו בהתבסס על תוצאות סקר של 700 מנכ"לים, שהורכבו מכל הענפים והארגונים השונים Fortune 500 מתחום התעשיות, מתחום השירותים וכן מתחום החברות הפרטיות ו100 Inc מתחום החברות הציבוריות.
חברות מופת אלו נבחנו במשך כל תקופת קיומן, אלו הן חברות בעלות חזון (ארגוני) שעיצבו, השפיעו ואף שינו במידה ניכרת את פני ההיסטוריה. כאלה שהיו מצוינות, עקביות ומתמידות, והיוו יותר מסיפור הצלחה כלכלי, רווחי ועסקי. הטובות שבטובות בתחומן ושנחשבות כך במשך עשרות שנים.
תוך השוואה ישירה לחברות שאינן בעלות אותו שיעור קומה, אינן יוצאות מגדר הרגיל, אך גם הן מצוינות (מתוארות גם כבעלות "מדליית" כסף /ארד).
חרף היותן של החברות מופתיות ויוצאות מגדר הרגיל, הן אינן מושלמות, ומסלול חייהן אינו רצוף הצלחה מתמדת. מרביתן עמדו במבחנים ובאסונות קשים פעמים רבות אך, וכאן גדולתן, ניחנו בחוסן כביר וביכולת מופתית להשתקם ולהחלץ מהקושי.
ככל שהעמיקו במחקרם התקשו קולינס ופוראס לעשות שימוש במושג מנהיג והמירו אותו במונח "אדריכל" ו"בונה שעונים". המטאפורה של בונה השעון באה לאמור שהדגש מתקיים על בניית החברה ולאו על קיום המנהיג ואישיותו, שגם בלכתו המוסד ממשיך להתקיים במלא הדרתו. כך, השניים מנפצים לרסיסי רסיסים כמה וכמה מהמיתוסים הנפוצים ביותר, מיתוס המנהיג הדגול, הכריזמטי, ומיתוס הרעיון הכביר, שניים מתוך רשימה ארוכה של סיפורים מכוננים מנופצים.
2001 – גלגל התנופה – מטוב למצוין:
בשנת 2001 לאחר פרויקט בין 5 שנים בו נבחנו 1,435 חברות אמריקניות מוציא ג'ים קולינס את ספרו, "גלגל התנופה: מטוב למצוין", המהווה ספר המשך לספרו "לנצח נבנו".
בספרו הוא מאיר את האופן בו הופכת חברה, מטובה למצוינת ומתמידה בתואר לפחות במשך 15 שנים, ואליה הוא משווה חברה שלא צלחה את גלגל התנופה (מטוב למצוין) ובמידה וכן אזי לא התמידה בהצלחה לאורך זמן. כמו כן, הוא מדגיש כי חברות שחוללו מצוינות לטווח ארוך, הונהגו על ידי מנהיג משלב 5. צנוע מחד, ונחוש עסקית מנגד, סוס עבודה, ממוקד מטרה ועם זאת ביישן, נחבא אל הכלים וממעיט לייחס לעצמו הצלחה.
קולינס עושה שימוש במסה המפורסמת של, ישעיה ברלין, ומתאר את העסקים הטובים שצלחו להצטיין כדומים לקיפוד. יצורים שקטים, פשוטים להפליא שמצטיינים בתחום אחד, בעוד עסקים אחרים מדומים לשועל. ערמומיים, רוחשי מזימות ומתפרסים לתחומים רבים. בשעה שהקיפוד מתכנס בעצמו ומוציא את קוציו, השועל נס על נפשו, בעת שהקיפוד מבין את הדבר החשוב ביותר ומתעלם מכל היתר השועל מחשב כל העת קו התקפה חדש.
תפישת הקיפוד מהווה הבנה עמוקה של שלושה מעגלים השלובים זה בזה: הצטיינות לאין שיעור בתחום אחד יותר מכל אחד אחר בעולם מהווה את המעגל הראשון. המעגל השני, מתייחס למציאת מכנה אחד של רווחיות (תזרים מזומנים) ביחס לכל יחידה. והתמקדות במה שבוער ומלהיט מבטאים את המעגל השלישי. תפישת הקיפוד מתממשת אך ורק כאשר שלושת המעגלים מתקיימים במלואם.
2007- הצלחה שנבנית לנצח:
בשנת 2007 ולאחר מחקר מקיף של עשור, ג'רי פוראס מחבר הספר "לנצח נבנו" יחד עם סטיוארט אמרי, אבי תנועת הפוטנציאל האנושי ויועץ מוביל למנהלי עסקים ומארק תומפסון, מאמן מנהלים בכיר ואחד המשקיעים המצליחים בקרנות הון סיכון, מוציאים לאור את ספרם "הצלחה שנבנית לנצח".
בספר זה מתחקים הכותבים אחר אורח החשיבה והגישה של המצטיינים בתחומם.
הם מגיעים למסקנה כי אנשים יוצאים מגדר הרגיל הינם בני אדם רגילים העושים דברים יוצאים מגדר הרגיל. גם בספר זה ה"בונה" אינו מנהיג כריזמטי אם כי בעל להט, נחישות ומיומנות.
השלושה מתארים הצלחה שנבנית לנצח ככזו שמקיימת שילוב קדוש בין משמעות, מחשבה ופעולה.
משמעות מתייחסת למציאת הדבר שבוער בעצמות, כחווית עבודה מהנה מאין כמוה. סגנון חשיבה יצירתי מתאפיין ככזה שאינו תלוי בגורמים חיצונים כמו אהבה והעדה, וסגנון פעולה יעיל, מתואר כרווי באחריות אישית ורצוף בצירוף מקרים ממוזל. כאשר השלושה מתקיימים בהלימה, וככל שהשילוב ביניהם גדל כך הסיכוי שהצלחת הארגון תימשך לנצח.